Przetarg na obiekt / lokal: Bielsko-Biała, Piwowarska


ARCHIWALNE

Cena wywoławcza:

4 209 395 zł

5 855 zł/m 2
719 m2
Organizator przetargu:
Urząd Miasta Bielsko-Biała
Pozostałe przetargi tego organizatora
Termin: 2022-11-30

WYCIĄG Z OGŁOSZENIA

o pierwszym przetargu pisemnym nieograniczonym na sprzedaż

nieruchomości zabudowanej, położonej w Bielsku-Białej

przy ul. Piwowarskiej 3 / św. Trójcy 4,

stanowiącej własność Gminy Bielsko-Biała

Oznaczenie nieruchomości

dz. 250/1 o pow. 270 m2

dz. 251/1 o pow. 59 m2

obj. Kw BB1B/00068082/9

dz. 23/1 o pow. 36 m2

obj. Kw BB1B/00062649/0

obręb Bielsko Miasto

Łączna powierzchnia nieruchomości: 365 m2

Cena wywoławcza nieruchomości: 4.209.395,00 zł

w tym:

budynek: 3.953.895,00 zł

grunt: 255.500,00 zł

Wysokość wadium: 420.000,00 zł

Nieruchomość stanowi zabytek w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Cena osiągnięta w przetargu zostanie obniżona o 70 %.

Sprzedaż nieruchomości podlega zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przetarg odbędzie się 30 listopada 2022 r. o godz. 10:00 w sali nr 208 (II piętro) w gmachu Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej przy pl. Ratuszowym 5.

Ogłoszenie zostało zamieszczone na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej przy pl. Ratuszowym 6 oraz na stronie internetowej Urzędu

Szczegółowe informacje dotyczące przetargu można uzyskać w Urzędzie Miejskim w Bielsku-Białej w Biurze Obsługi Interesanta (budynek przy pl. Ratuszowym 6, parter stanowisko nr 6,33 4971 806) lub w Wydziale Nieruchomości (budynek przy pl. Ratuszowym 5, II piętro, pok. 213,33 4701 224).

OGŁOSZENIE

Prezydent Miasta Bielska-Białej

ogłasza pierwszy przetarg pisemny nieograniczony na sprzedaż

nieruchomości zabudowanej, położonej w Bielsku-Białej

przy ul. Piwowarskiej 3 / św. Trójcy 4,

stanowiącej własność Gminy Bielsko-Biała

Oznaczenie nieruchomości

dz. 250/1 o pow. 270 m2

dz. 251/1 o pow. 59 m2

obj. Kw BB1B/00068082/9

dz. 23/1 o pow. 36 m2

obj. Kw BB1B/00062649/0

obręb Bielsko Miasto

Łączna powierzchnia nieruchomości: 365 m2

Cena wywoławcza nieruchomości: 4.209.395,00 zł

w tym:

budynek: 3.953.895,00 zł

grunt: 255.500,00 zł

Wysokość wadium: 420.000,00 zł

Nieruchomość stanowi zabytek w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Zgodnie z art. 68 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz Uchwałą Nr LXIII/850/98 Rady Miejskiej w Bielsku- Białej z dnia 18.06.1998 r. zmienioną Uchwałą Nr LV/1758/2006 Rady Miejskiej w Bielsku-Białej z dnia 14.03.2006 r. cena nieruchomości przy ul. Piwowarskiej 3 / św. Trójcy 4 osiągnięta w przetargu zostanie obniżona o 70 %.

Sprzedaż nieruchomości podlega zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przedmiotowe działki położone są w terenie, dla którego obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, przyjęty Uchwałą Nr LIII/749/98 Rady Miejskiej w Bielsku Białej z dnia 10.02.1998 r. (plan nr 6). Zgodnie z Miejscowy Planem Zagospodarowania Bielskiej Starówki nr 6 – działki 23/1, 250/1 oraz 251/1 znajdują się w jednostce 6 – J2 U,M, tj. ogólne przeznaczenie na funkcję usługowo-mieszkaniową.

Budynek zlokalizowany na ww. działkach, którego powierzchnia użytkowa wynosi 718,89 m2, położony jest przy ul. Piwowarskiej 3 / św. Trójcy 4 i na podstawie decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków KL.IV.5340/29/76 z dnia 16.08.1976 r. stanowi zabytek wpisany do rejestru zabytków pod poz. Nr A – 5/76. Cała nieruchomość stanowi element zabytkowego układu urbanistycznego miasta Bielska wpisanego do rejestru zabytków na podstawie orzeczenia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 16 sierpnia 1976 r. pod poz. A – 1/76. Zgodnie z kartoteką budynku nieruchomość została zdefiniowana jako budynek mieszkalny.

Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Katowicach Delegatura w Bielsku-Białej pismem Nr B-NR.5142.182.2022.MG RPW/2405/2022 z dnia 01.04.2022 r. wyraził zgodę na sprzedaż przedmiotowej nieruchomości zlokalizowanej przy ul. Piwowarskiej 3/ św. Trójcy 4 – Pozwolenie Nr BB/223/2022.

Zabytek jw. chroniony jest prawnie mocą ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Zgodnie z przywołaną ustawą, wszelkie działania zmierzające do zagospodarowania obiektów i ich adaptacji wymagają każdorazowo uzgodnienia z wojewódzkim konserwatorem zabytków oraz uzyskania pozwolenia konserwatorskiego.

W przedmiotowym budynku znajduje się lokal użytkowy o pow. 33,30 m2, stanowiący własność Gminy Bielsko-Biała, objęty umową najmu zawartą na czas nieoznaczony z przeznaczeniem na prowadzenie działalności gospodarczej. Umowa najmu może zostać rozwiązana za 3 miesięcznym okresem wypowiedzenia.

Nabywca nieruchomości zobowiązany będzie do przeprowadzenia remontu budynku przy ul. Piwowarskiej 3 / św. Trójcy 4 w następujących terminach i zakresie:

- etap I – w terminie 1 roku od daty zawarcia umowy notarialnej – wykonanie niezbędnych zabezpieczeń budynku przed dalszą degradacją (zabezpieczenie dachu i zagrożonych elementów konstrukcji);

- etap II – w terminie do 4 lat od daty zawarcia umowy notarialnej – zagospodarowanie zabytku na cele użytkowe, a także przeprowadzenie i zakończenie kompleksowego remontu budynku przy ul. Piwowarskiej 3 / św. Trójcy 4, z uwzględnieniem jego historycznej funkcji i wartości zabytku zgodnie z art. 25.1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, obejmującego między innymi: remont elewacji z zachowaniem jej historycznej formy, konserwacje konstrukcji balkonów i balustrad, odtworzenie izolacji przeciwwilgociowej, wymianę i renowację stolarki zewnętrznej i wewnętrznej, wymianę instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej i gazowej, kompleksowy remont dachu, a także remont wnętrza budynku w zakresie ścian, sufitów i podłóg.

Za ukończenie powyższych remontów budynku położonego przy ul. Piwowarskiej 3 / św. Trójcy 4 uznaje się moment pełnego odbioru prac przez inspektora Urzędu Ochrony Zabytków.

W razie niedotrzymania wyżej określonych terminów, Nabywca nieruchomości zobowiązany będzie do zapłaty kar umownych. Wysokość kar umownych w każdym roku opóźnienia wynosić będzie:

- 5% zaoferowanej ceny nieruchomości (bez uwzględnienia bonifikaty) – dla etapu I;

- 15% zaoferowanej ceny nieruchomości (bez uwzględnienia bonifikaty) – dla etapu II.

Obowiązek zapłaty kar umownych powstaje z pierwszym dniem następującym po dniu w którym bezskutecznie upłynął określony termin.

Kary umowne wnosi się w terminie 14 dni od daty otrzymania pisemnego wezwania do zapłaty. Kara umowna przysługuje Gminie Bielsko-Biała bez względu na wysokość poniesionej szkody.

Zapłata kar umownych zostanie zabezpieczona poprzez ustanowienie na nieruchomości hipoteki do kwoty 50% zaoferowanej ceny nieruchomości (bez uwzględnienia bonifikaty).

W celu zabezpieczenia roszczeń Gminy Bielsko-Biała, które mogą powstać z tytułu niezapłacenia kary umownej, nabywca poddaje się rygorom egzekucji na podstawie art. 777 § 1 pkt 5 kodeksu postępowania cywilnego do kwoty 50% zaoferowanej ceny nieruchomości (bez uwzględnienia bonifikaty) na rzecz Gminy Bielsko-Biała.

W przypadku poniesienia przez Gminę Bielsko-Biała szkody przewyższającej karę umowną, Gmina ma prawo dochodzenia odszkodowania uzupełniającego.

W przypadku zbycia prawa własności nieruchomości w obrocie wtórnym, przed zrealizowaniem zobowiązań Nabywcy – Nabywca sceduje te zobowiązania na Kupującego (za wyjątkiem sytuacji skorzystania przez Gminę Bielsko-Biała z prawa pierwokupu).

Brak przejęcia powyższych zobowiązań przez kupującego skutkować będzie dochodzeniem przez Gminę Bielsko-Biała roszczeń finansowych z tytułu niezrealizowanych zobowiązań od pierwotnego Nabywcy.

Gmina Bielsko-Biała zastrzega sobie prawo odkupu przedmiotowej nieruchomości, w rozumieniu art. 593 § 1 Kodeksu Cywilnego, w terminie 5 lat od daty zawarcia aktu notarialnego umowy sprzedaży. Skorzystanie z prawa odkupu może nastąpić w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania nabywcy do przeprowadzenia remontów nieruchomości, w określonych terminach i zakresie:

- etap I – w terminie 1 roku od daty zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości – wykonanie niezbędnych zabezpieczeń budynku przed dalszą degradacją (zabezpieczenie dachu i zagrożonych elementów konstrukcji);

- etap II – w terminie do 4 lat od daty zawarcia umowy sprzedaży – zagospodarowanie zabytku na cele użytkowe, a także przeprowadzenie i zakończenie kompleksowego remontu budynku przy ul. Piwowarskiej 3, z uwzględnieniem jego historycznej funkcji i wartości zabytku zgodnie z art. 25.1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, obejmującego między innymi: remont elewacji z zachowaniem jej historycznej formy, konserwacje konstrukcji balkonów i balustrad, odtworzenie izolacji przeciwwilgociowej, wymianę i renowację stolarki zewnętrznej i wewnętrznej, wymianę instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej i gazowej, kompleksowy remont dachu, a także remont wnętrza budynku w zakresie ścian, sufitów i podłóg.

Z chwilą wykonania prawa odkupu Nabywca zobowiązany jest przenieść z powrotem na Sprzedawcę własność kupionej nieruchomości za zwrotem ceny i kosztów sprzedaży oraz za zwrotem nakładów na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym. Prawo odkupu nieruchomości na rzecz Gminy Bielsko-Biała zostanie ujawnione w księgach wieczystych prowadzonych dla przedmiotowych nieruchomości. W przypadku skorzystania przez Gminę z prawa odkupu, nabywca będzie zobowiązany do przeniesienia własności nieruchomości z powrotem na rzecz Gminy w terminie do 30 dni liczonych od dnia otrzymania przez nabywcę oświadczenia o skorzystaniu z prawa odkupu. Jeżeli w dacie otrzymania oświadczenia o wykonaniu prawa odkupu łączna wartość zobowiązań zabezpieczonych hipotekami wpisanymi na nieruchomościach będzie wyższa niż cena odkupu, Nabywca w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania oświadczenia o skorzystaniu z prawa odkupu zobowiązuje się do zaspokojenia tych roszczeń w taki sposób, aby łączna ich wartość była mniejsza niż cena odkupu.

Na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami Gminie Bielsko-Biała przysługuje ustawowe prawo pierwokupu,

które zostanie ujawnione w dziale III księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości.

Poza opisanymi wyżej zobowiązaniami, nieruchomości jest wolna od obciążeń i nie jest przedmiotem innych zobowiązań.

Nieruchomość można obejrzeć 26 października 2022 r. w godz. 10:00−10:30 oraz 15 listopada 2022 r. w godz. 13:00−13:30.

1. Osoby zamierzające uczestniczyć w przetargu powinny złożyć w terminie do 23 listopada 2022 r. (w zamkniętej kopercie) pisemną ofertę.

Opis koperty:

a) imię, nazwisko i adres oferenta albo nazwa lub firma oraz siedziba, jeżeli oferentem jest osoba prawna lub inny podmiot.

b) oznaczenie oraz adres nieruchomości,

c) zapis: "Nie otwierać przed dniem 30 listopada 2022 r. przed godziną 10:00".

Pisemna oferta powinna zawierać:

a) imię, nazwisko i adres oferenta albo nazwę lub firmę oraz siedzibę, jeżeli oferentem jest osoba prawna lub inny podmiot,

b) datę sporządzenia oferty,

c) oświadczenie, że oferent zapoznał się z warunkami przetargu i przyjmuje te warunki bez zastrzeżeń,

d) oferowaną cenę (wyższą od ceny wywoławczej) i sposób jej zapłaty.

Do oferty należy dołączyć kopię dowodu wniesienia wadium.

Oferowaną cenę należy podać w pełnej wysokości - kwota należna do zapłaty za nieruchomość wynikająca z ustalonej bonifikaty, zostanie wyliczona przez komisję przetargową.

Ofertę należy złożyć w sekretariacie Wydziału Nieruchomości Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej przy pl. Ratuszowym 5, pok. 202 (II piętro) od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Urzędu Miejskiego.

2. Otwarcie ofert nastąpi przy udziale oferentów 30 listopada 2022 r. o godz. 10:00 w sali nr 208 (II piętro) w gmachu Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej przy pl. Ratuszowym 5.

3. Wadium należy wpłacić nie później niż do 23 listopada 2022 r. przelewem na konto: Urząd Miejski w Bielsku-Białej Wydział Finansowo-Księgowy 25 1240 4142 1111 0000 4822 9638 Pekao S.A. Oddział w Bielsku-Białej. Potwierdzeniem wpłaty wadium jest wpływ pieniędzy na konto Urzędu w wyżej podanym terminie.

4. Wadium zwraca się w terminie do 3 dni od daty przetargu, a wpłacone przez uczestnika, który przetarg wygrał zalicza się na poczet ceny nabycia nieruchomości. Wadium ulega przepadkowi w razie uchylenia się uczestnika, który przetarg wygrał od zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości.

5. Zaoferowaną kwotę za nieruchomość należy uiścić w całości przed zawarciem umowy sprzedaży nieruchomości.

6. Koszty zawarcia umowy notarialnej ponosi nabywca.

7. Z dodatkowymi warunkami przetargu można zapoznać się w Urzędzie Miejskim w Bielsku-Białej w Biurze Obsługi Interesanta (budynek przy pl. Ratuszowym 6, parter, stanowisko nr 6,33 4971 806) lub w Wydziale Nieruchomości (budynek przy pl. Ratuszowym 5, II piętro, pok. 213,33 4701 224) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej. Adres strony internetowej Urzę

8. Prezydent Miasta może odwołać ogłoszony przetarg z ważnych powodów.

9. Przetarg może zostać zamknięty bez wybrania którejkolwiek z ofert.

Kontakt:

Urząd Miasta Bielsko-Biała

33 4971 806

informacja@

Oferta wysłana z programu dla biur nieruchomości ASARI CRM ()
Aktualne obwieszczenia dostępne są dla użytkowników PRO przeszukiwarki
portali nieruchomości Adradar


Adradar monitoruje 52 portale nieruchomości oraz ponad 1000 stron z licytacjami komorniczymi i przetargami.
Wysyłamy powiadomienia o niepublikowanych wcześniej nowościach w ciągu 8 minut.


Przetarg to doskonała okazja do nabycia obiektu / lokalu poniżej wartości rynkowej. Pamiętaj jednak, że inwestycja w taką nieruchomość może się wiązać ze zwiększonym ryzykiem.