Przetarg na obiekt / lokal: Bielsko-Biała, Józefa Pankiewicza


ARCHIWALNE

Cena wywoławcza:

446 011 zł

5 849 zł/m 2
76 m2
Organizator przetargu:
Urząd Miasta Bielsko-Biała
Pozostałe przetargi tego organizatora
Termin: 2021-11-25

WYCIĄG Z OGŁOSZENIA

o pierwszym przetargu pisemnym nieograniczonym na sprzedaż

nieruchomości zabudowanych, położonych w Bielsku-Białej

przy pl. Rynek 12 (udział 590/1000 części) oraz ul. Józefa Pankiewicza 5,

stanowiących własność Gminy Bielsko-Biała

1. pl. Rynek 12 - budynek główny (udział 590/1000 części)

Oznaczenie nieruchomości dz. 284

obręb Bielsko Miasto

obj. Kw BB1B/00074038/1

Powierzchnia nieruchomości 191 m2

Cena wywoławcza nieruchomości (udziału) 1.027.470,00 zł

w tym:

udział w gruncie 80.090,00 zł

udział w budynku 947.380,00 zł

Cena udziału w nieruchomości pl. Rynek 12 osiągnięta w przetargu zostanie obniżona o 30 %.

2. ul. Józefa Pankiewicza 5 (oficyna + budynek niemieszkalny)

Oznaczenie nieruchomości dz. 283

obręb Bielsko Miasto

obj. Kw BB1B/00062649/0

Powierzchnia nieruchomości 105 m2

Cena wywoławcza nieruchomości 446.011,00 zł

w tym:

grunt 64.761,00 zł

budynek 381.250,00 zł

Cena wywoławcza nieruchomości pl. Rynek 12 i ul. Józefa Pankiewicza 5 wynosi łącznie 1.473.481,00 zł

Wysokość wadium 147.300,00 zł

Sprzedaż nieruchomości podlega zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przetarg odbędzie się 25 listopada 2021 r. o godz. 10:00 w sali nr 208 (II piętro) w gmachu Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej przy pl. Ratuszowym 5.

Ogłoszenie zostało zamieszczone na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej przy pl. Ratuszowym 6 oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego https://bip.um.bielsko.pl

Szczegółowe informacje dotyczące przetargu można uzyskać w Urzędzie Miejskim w Bielsku-Białej w Biurze Obsługi Interesanta (budynek przy pl. Ratuszowym 6, parter, stanowisko nr 4, tel. 33 4971 806) lub w Wydziale Nieruchomości (budynek przy pl. Ratuszowym 5, II piętro, pok. 213, tel. 33 4701 224).

OGŁOSZENIE

Prezydent Miasta Bielska-Białej

ogłasza pierwszy przetarg pisemny nieograniczony na sprzedaż

nieruchomości zabudowanych, położonych w Bielsku-Białej

przy pl. Rynek 12 (udział 590/1000 części) oraz ul. Józefa Pankiewicza 5,

stanowiących własność Gminy Bielsko-Biała

1. pl. Rynek 12 - budynek główny (udział 590/1000 części)

Oznaczenie nieruchomości dz. 284

obręb Bielsko Miasto

obj. Kw BB1B/00074038/1

Powierzchnia nieruchomości 191 m2

Cena wywoławcza nieruchomości (udziału) 1.027.470,00 zł

w tym:

udział w gruncie 80.090,00 zł

udział w budynku 947.380,00 zł

Cena udziału w nieruchomości pl. Rynek 12 osiągnięta w przetargu zostanie obniżona o 30 %.

2. ul. Józefa Pankiewicza 5 (oficyna + budynek niemieszkalny)

Oznaczenie nieruchomości dz. 283

obręb Bielsko Miasto

obj. Kw BB1B/00062649/0

Powierzchnia nieruchomości 105 m2

Cena wywoławcza nieruchomości 446.011,00 zł

w tym:

grunt 64.761,00 zł

budynek 381.250,00 zł

Cena wywoławcza nieruchomości pl. Rynek 12 i ul. Józefa Pankiewicza 5 wynosi łącznie 1.473.481,00 zł

Wysokość wadium 147.300,00 zł

Sprzedaż nieruchomości podlega zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nieruchomości stanowią element zabytkowego układu urbanistycznego wpisanego do rejestru zabytków na podstawie decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 16.08.1976 r. L.dz. KL.IV.5340/1/76 pod poz. A-1/76 oraz objęte są ochroną konserwatorską na podstawie miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego dla Bielskiej Starówki, na podstawie Uchwały Nr LIII/749/98 Rady Miejskiej w Bielsku- Białej z dnia 10 lutego 1998 r.

Z dniem 1 czerwca 2015 r. budynki przy ul. Józefa Pankiewicza 5 oraz pl. Rynek 12 zostały włączone do gminnej ewidencji zabytków Miasta Bielska-Białej, budynek przy ul. Józefa Pankiewicza 5 figuruje również w wojewódzkiej ewidencji zabytków.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Bielskiej Starówki przyjętym Uchwałą Nr LIII/749/98 Rady Miejskiej w Bielsku-Białej z dnia 10 lutego 1998 r. nieruchomości znajdują się w jednostce oznaczonej symbolem 6 - B7 U,M - ogólne przeznaczenie - funkcja usługowo-mieszkaniowa.

Zabytki jw. chronione są mocą ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Zgodnie z powołaną ustawą, wszelkie działania zmierzające do zagospodarowania obiektów i ich adaptacji wymagają każdorazowo uzgodnienia z wojewódzkim konserwatorem zabytków oraz uzyskania pozwolenia konserwatorskiego.

Zgodnie z kartoteką budynku, nieruchomość położona przy pl. Rynek 12 została zdefiniowana jako budynek mieszkalny, natomiast oficyna przy ul. Józefa Pankiewicza 5 – jako budynek mieszkalny, budynek z pomieszczeniami gospodarczymi – jako pozostałe budynki niemieszkalne.

Nieruchomość położona przy pl. Rynek 12 (budynek główny) o całkowitej pow. użytkowej 229,39 m2. jest obiektem zabytkowym wpisanym indywidualnie do rejestru zabytków pod nr A-111/76 na podstawie decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 01.09.1976 r., KL.IV.5340/440/76. Sprzedaży podlega udział 590/1000 części.

Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Katowicach Delegatura w Bielsku-Białej pismem Nr B-NR.5173.4.2021.AK, RPW/5357/2021 z dnia 13.04.2021 r. wyraził zgodę na zbycie udziału w nieruchomości zlokalizowanej pod adresem Rynek 12 – Pozwolenie Nr BB/283/2021.

Zgodnie z art. 68 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz Uchwałą Nr LXIII/850/98 Rady Miejskiej w Bielsku - Białej z dnia 18 czerwca 1998 r. zmienioną Uchwałą Nr LV/1758/2006 Rady Miejskiej w Bielsku - Białej z dnia 14.03.2006 r. cena udziału w nieruchomości pl. Rynek 12 osiągnięta w przetargu zostanie obniżona o 30 %.

Budynek posiada trzy kondygnacje nadziemne, jest podpiwniczony w części frontowej. W budynku znajdują się trzy lokale mieszkalne o łącznej powierzchni użytkowej 158,24 m2 (w tym jeden własnościowy - lokal nr 3 o pow. 80 m2, usytuowany na I piętrze budynku) oraz dwa lokale użytkowe o łącznej powierzchni 71,15 m2. Nieruchomość jest wyposażona w podstawowe urządzenia infrastruktury technicznej. Posiada dostęp do sieci elektroenergetycznej, gazowej, wodociągowej, kanalizacyjnej i teletechnicznej.

Dwa lokale w budynku pl. Rynek 12 o pow. 47,00 m2 oraz o pow. 24,15 m2, stanowiące własność Gminy Bielsko-Biała, objęte są umowami najmu zawartymi na czas nieoznaczony. Umowy najmu mogą zostać rozwiązane za 3 miesięcznym okresem wypowiedzenia.

W 2019 r. w budynku został przeprowadzony remont konserwatorski elewacji i dachu.

Nabywca nieruchomości zobowiązany jest do przeprowadzenia i zakończenia remontu części wnętrza obiektu we wskazanym udziale, w okresie do 4 lat od daty nabycia nieruchomości.

Prace remontowe nie mogą rozpocząć się później niż w ciągu 2 lat od daty nabycia nieruchomości.

Nieruchomość położona przy ul. Józefa Pankiewicza 5 składająca się z budynku oficyny o pow. użytkowej 38,45 m2 oraz budynku niemieszkalnego, w którym znajdują się pomieszczenia gospodarcze o pow. 37,80 m2 - nie jest wpisana indywidualnie do rejestru zabytków, podlega natomiast ochronie konserwatorskiej na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Budynek posiada dwie kondygnacje nadziemne, bez podpiwniczenia. W budynku znajduje się jeden lokal mieszkalny o powierzchni użytkowej 23,25 m2, oraz lokal użytkowy o powierzchni użytkowej 15,20 m2 oraz 2 pomieszczenia gospodarcze o pow. użytkowej 37,80 m2 Nieruchomość jest wyposażona w podstawowe urządzenia infrastruktury technicznej. Posiada dostęp do sieci elektroenergetycznej, gazowej, wodociągowej, kanalizacyjnej i teletechnicznej.

Jeden lokal w budynku przy ul. Józefa Pankiewicza 5 o pow. 15,20 m2, stanowiący własność Gminy Bielsko-Biała, objęty jest umową najmu zawartą na czas nieoznaczony. Umowa najmu może zostać rozwiązana za 3 miesięcznym okresem wypowiedzenia.

Ustala się harmonogram przeprowadzenia remontu budynków przy ul. Józefa Pankiewicza 5 w następujących terminach i zakresie:

Etap I - remont dachu, elewacji i izolacji do 3 lat od zawarcia umowy notarialnej.

Etap II - remont wnętrza do 4 lat od zawarcia umowy notarialnej.

Nabywca zobowiązany jest do przeprowadzenia remontu w wyżej określonych terminach.

Gmina Bielsko-Biała zastrzega sobie prawo odkupu obu nieruchomości w rozumieniu art. 593 § 1 Kodeksu cywilnego, w terminie 5 lat od daty zawarcia aktu notarialnego umowy sprzedaży. Skorzystanie z prawa odkupu nastąpić może w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania Nabywcy do przeprowadzenia remontów każdej z nieruchomości, w szczególności gdy:

- w terminie do 2 lat od daty zawarcia umowy sprzedaży Nabywca nie rozpocznie prac remontowo-konserwatorskich wnętrza budynku przy pl. Rynek 12 w zakresie nabytego udziału, poprzedzonych uzyskaniem pozwolenia Śląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków,

- w terminie do 4 lat od daty zawarcia umowy sprzedaży nie zostanie przeprowadzony i zakończony remont wnętrza obiektu przy pl. Rynek 12 w zakresie nabytego udziału, dotyczący sufitów, ścian i podłóg zgodnie z art. 25.1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,

- w terminie do 3 lat od daty zawarcia umowy sprzedaży Nabywca nie przeprowadzi i zakończy I etapu prac obejmującego remont dachu, elewacji i izolacji budynku przy ul. Józefa Pankiewicza 5 zgodnie z art. 25.1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,

- w terminie do 4 lat od daty zawarcia umowy sprzedaży nie zostanie przeprowadzony i zakończony II etap prac dotyczący remontu wnętrza budynku przy ul. Józefa Pankiewicza 5 w zakresie sufitów, ścian i podłóg zgodnie z art. 25.1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Za ukończenie powyższych remontów budynków położonych przy pl. Rynek 12 i ul. Józefa Pankiewicza 5 uznaje się moment pełnego odbioru prac we wskazanych zakresach przez inspektora Urzędu Ochrony Zabytków.

Z chwilą wykonania prawa odkupu Nabywca obowiązany jest przenieść z powrotem na Sprzedawcę własność kupionej nieruchomości za zwrotem ceny i kosztów sprzedaży oraz za zwrotem nakładów na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym. Prawo odkupu nieruchomości na rzecz Gminy Bielsko-Biała zostanie ujawnione w księgach wieczystych prowadzonych dla przedmiotowych nieruchomości. W przypadku skorzystania przez Gminę z prawa odkupu, Nabywca będzie zobowiązany do przeniesienia własności nieruchomości z powrotem na rzecz Gminy w terminie

do 30 dni liczonych od dnia otrzymania przez Nabywcę oświadczenia o skorzystaniu z prawa odkupu. Jeżeli w dacie otrzymania oświadczenia o wykonaniu prawa odkupu łączna wartość zobowiązań zabezpieczonych hipotekami wpisanymi na nieruchomościach będzie wyższa niż cena odkupu, Nabywca w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania oświadczenia o skorzystaniu z prawa odkupu zobowiązuje się do zaspokojenia tych roszczeń w taki sposób, aby łączna ich wartość była mniejsza niż cena odkupu.

Gmina Bielsko-Biała zastrzega sobie umowne prawo pierwokupu nieruchomości położonej przy ul. Józefa Pankiewicza 5, które zostanie ujawnione w dziale III księgi wieczystej prowadzonej dla ww. nieruchomości.

W odniesieniu do nieruchomości położonej przy pl. Rynek 12, na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, Gminie Bielsko-Biała przysługuje ustawowe prawo pierwokupu, które to prawo będzie ujawnione w dziale III księgi wieczystej.

Nabywca nieruchomości zobowiązany jest do przeprowadzenia remontu nabywanych nieruchomości zgodnie z poniższymi ustaleniami:

- w terminie do 2 lat od daty zawarcia umowy sprzedaży Nabywca rozpocznie prace remontowo-konserwatorskie wnętrza budynku przy pl. Rynek 12 w zakresie nabytego udziału, poprzedzone uzyskaniem pozwolenia Śląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków,

- w terminie do 4 lat od daty zawarcia umowy sprzedaży zostanie przeprowadzony i zakończony remont wnętrza obiektu przy pl. Rynek 12 w zakresie nabytego udziału, dotyczący sufitów, ścian i podłóg zgodnie z art. 25.1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,

- w terminie do 3 lat od daty zawarcia umowy sprzedaży Nabywca przeprowadzi i zakończy I etap prac obejmujący remont dachu, elewacji i izolacji budynku przy ul. Józefa Pankiewicza 5 zgodnie z art. 25.1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,

- w terminie do 4 lat od daty zawarcia umowy sprzedaży zostanie przeprowadzony i zakończony II etap prac dotyczący remontu wnętrza budynku przy ul. Józefa Pankiewicza 5, w zakresie sufitów, ścian i podłóg zgodnie z art. 25.1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,

Za ukończenie powyższych remontów budynków położonych przy pl. Rynek 12 i ul. Józefa Pankiewicza 5 uznaje się moment pełnego odbioru prac we wskazanych zakresach przez inspektora Urzędu Ochrony Zabytków.

W razie niedotrzymania wyżej określonych terminów, Nabywca nieruchomości zobowiązany będzie do zapłaty kar umownych. Wysokość kar umownych w każdym roku opóźnienia wynosi 5% zaoferowanej ceny każdej z nieruchomości. Obowiązek zapłaty kar umownych powstaje z pierwszym dniem następującym po dniu, w którym bezskutecznie upłynął którykolwiek z terminów wskazanych powyżej. Kara w wysokości 5% naliczona będzie odrębnie, w przypadku zaniechania każdego z ww. terminów.

Kary umowne wnosi się w terminie 14 dni od daty otrzymania pisemnego wezwania do zapłaty.

Kara umowna przysługuje Gminie Bielsko-Biała bez względu na wysokość poniesionej szkody.

Zapłata kar umownych zostanie zabezpieczona poprzez ustanowienie na nieruchomości hipoteki do kwoty 30% zaoferowanej ceny nieruchomości.

W celu zabezpieczenia roszczeń gminy Bielsko-Biała, które mogą powstać z tytułu niezapłacenia kary umownej, nabywca poddaje się rygorom egzekucji na podstawie art. 777 § 1 pkt 5 Kodeksu postępowania cywilnego, do kwoty 30% zaoferowanej ceny nieruchomości na rzecz Gminy Bielsko-Biała.

W przypadku poniesienia przez Gminę Bielsko-Biała szkody przewyższającej karę umowną, Gmina ma prawo dochodzenia odszkodowania uzupełniającego.

W przypadku zbycia prawa własności nieruchomości w obrocie wtórnym, przed zrealizowaniem zobowiązań Nabywcy, Nabywca sceduje te zobowiązania na Kupującego (za wyjątkiem sytuacji skorzystania przez Gminę Bielsko-Biała z prawa pierwokupu).

Brak przejęcia powyższych zobowiązań przez kupującego skutkować będzie dochodzeniem przez Gminę Bielsko-Biała roszczeń finansowych z tytułu niezrealizowanych zobowiązań od pierwotnego Nabywcy.

Poza opisanymi wyżej ograniczeniami i zobowiązaniami, nieruchomości są wolne od obciążeń i nie są przedmiotem innych zobowiązań.

Nieruchomość można obejrzeć 20 października 2021 r. w godz. 10:00−10:30 oraz 9 listopada 2021 r. w godz. 13:00−13:30.

1. Osoby zamierzające uczestniczyć w przetargu powinny złożyć w terminie do 19 listopada 2021 r. (w zamkniętej kopercie) pisemną ofertę.

Opis koperty:

a) imię, nazwisko i adres oferenta albo nazwa lub firma oraz siedziba, jeżeli oferentem jest osoba prawna lub inny podmiot.

b) oznaczenie oraz adres nieruchomości,

c) zapis: "Nie otwierać przed dniem 25 listopada 2021 r. przed godziną 10:00".

Pisemna oferta powinna zawierać:

a) imię, nazwisko i adres oferenta albo nazwę lub firmę oraz siedzibę, jeżeli oferentem jest osoba prawna lub inny podmiot,

b) datę sporządzenia oferty,

c) oświadczenie, że oferent zapoznał się z warunkami przetargu i przyjmuje te warunki bez zastrzeżeń,

d) oferowaną cenę (wyższą od ceny wywoławczej) i sposób jej zapłaty.

Do oferty należy dołączyć kopię dowodu wniesienia wadium.

W ofercie należy podać łączną oferowaną cenę (za obie nieruchomości) wraz z informacją o oferowanej cenie:

1. dla udziału 590/1000 części w nieruchomości położonej przy pl. Rynek 12,

2. dla nieruchomości położonej przy ul. Józefa Pankiewicza 5.

Zaoferowane ceny muszą być wyższe od cen wywoławczych podanych w ogłoszeniu o przetargu.

Oferowaną cenę za udział 590/1000 części w nieruchomości położonej przy pl. Rynek 12 należy podać w pełnej wysokości - kwota należna do zapłaty za nieruchomość wynikająca z ustalonej bonifikaty, zostanie wyliczona przez komisję przetargową.

Ofertę należy złożyć w sekretariacie Wydziału Nieruchomości Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej przy pl. Ratuszowym 5, pok. 202 (II piętro) od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Urzędu Miejskiego.

2. Otwarcie ofert nastąpi przy udziale oferentów 25 listopada 2021 r. o godz. 10:00 w sali nr 208 (II piętro) w gmachu Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej przy pl. Ratuszowym 5.

3. Wadium należy wpłacić nie później niż do 19 listopada 2021 r. przelewem na konto: Urząd Miejski w Bielsku-Białej Wydział Finansowo-Księgowy 25 1240 4142 1111 0000 4822 9638 Pekao S.A. Oddział w Bielsku-Białej. Potwierdzeniem wpłaty wadium jest wpływ pieniędzy na konto Urzędu w wyżej podanym terminie.

4. Wadium zwraca się w terminie do 3 dni od daty przetargu, a wpłacone przez uczestnika, który przetarg wygrał zalicza się na poczet ceny nabycia nieruchomości. Wadium ulega przepadkowi w razie uchylenia się uczestnika, który przetarg wygrał od zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości.

5. Zaoferowaną kwotę za nieruchomość należy uiścić w całości przed zawarciem umowy sprzedaży nieruchomości.

6. Koszty zawarcia umowy notarialnej ponosi nabywca.

7. Z dodatkowymi warunkami przetargu można zapoznać się w Urzędzie Miejskim w Bielsku-Białej w Biurze Obsługi Interesanta (budynek przy pl. Ratuszowym 6, parter, stanowisko nr 4, tel. 33 4971 806) lub w Wydziale Nieruchomości (budynek przy pl. Ratuszowym 5, II piętro, pok. 213, tel. 33 4701 224) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej. Adres strony internetowej Urzędu: https://bip.um.bielsko.pl

8. Prezydent Miasta może odwołać ogłoszony przetarg z ważnych powodów.

9. Przetarg może zostać zamknięty bez wybrania którejkolwiek z ofert.

Oferta wysłana z programu dla biur nieruchomości ASARI CRM (asaricrm.com)
Aktualne obwieszczenia dostępne są dla użytkowników PRO przeszukiwarki
portali nieruchomości Adradar


Adradar monitoruje 52 portale nieruchomości oraz ponad 1000 stron z licytacjami komorniczymi i przetargami.
Wysyłamy powiadomienia o niepublikowanych wcześniej nowościach w ciągu 8 minut.


Przetarg to doskonała okazja do nabycia obiektu / lokalu poniżej wartości rynkowej. Pamiętaj jednak, że inwestycja w taką nieruchomość może się wiązać ze zwiększonym ryzykiem.